24
MAR
2022

Pandemia a accelerat utilizarea vehiculelor electrice

Posted By :
Comments : Off

Autor: Andreea Tărpescu, redactor ASRO

Într-o lume a schimbărilor constante, dezvoltarea și menținerea unui sistem de transport sigur, eficient și sustenabil este esențială pentru populație, economie și mediul înconjurător. Ultimii doi ani au fost ca un „carusel” pentru transporturi: toate serviciile, de la cele rutiere și feroviare până la cele aeriene sau marine au fost puternic afectate de pandemia de COVID-19 și au întâmpinat provocări ce și-au lăsat amprenta asupra modului în care vor fi percepute aceste servicii în viitor.

Încă din luna martie a anului 2020, utilizarea serviciilor de transport a scăzut foarte mult. A apărut un procent mare de lucrători la distanță, iar călătoriile au fost anulate din cauza restricțiilor de circulație instituite în fiecare țară în parte. În același timp, însă, pandemia a alimentat progresul și creșterea digitalizării cu o viteză fără precedent. Știm că progresele tehnologice din această perioadă au sprijinit sistemul medical și au oferit modalități inovatoare într-un timp record pentru diminuarea și chiar stoparea răspândirii virusului SARS-CoV-2 și a mutațiilor acestuia și, totodată, au sprijinit reorganizarea mediului ocupațional, crearea unor noi locuri de muncă dependente de tehnologie și continuarea studiilor și a activităților profesionale de la distanță, acolo unde a existat această posibilitate (cu efecte negative asupra transportului în comun).

În domeniul transporturilor, pe de altă parte, au fost implementate în aeroporturi și în mijloacele de transport în comun sisteme de plată wireless, au fost dezvoltate sistemele inteligente de transport, s-a pus un accent mai puternic pe interoperabilitate, aplicații emergente de transport și aprovizionarea vehiculelor cu combustibili alternativi care să limiteze eliberarea gazelor cu efect de seră.

Atenția Uniunii Europene acordată reducerii emisiilor zilnice de CO2 în perioada pandemică a accentuat conștientizarea importanței vehiculelor electrice și a celor hibride și a bateriilor de stocare a energiei. Majoritatea statelor s-au angrenat în instalarea stațiilor publice de încărcare a vehiculelor electrice ca parte a programelor de redresare economică, au crescut nivelul subvențiilor guvernamentale pentru achiziționarea acestor tipuri de vehicule, au publicat reglementări mai stricte privind emisiile, fapte ce au impulsionat pătrunderea pe piață a vehiculelor electrice, inclusiv la nivel național.

Multe dintre documentele de standardizare elaborate și publicate la nivel european, de către CEN și CENELEC, cu sprijinul și implicarea factorilor interesați din industria europeană a transporturilor, a reprezentanților IMM-urilor și federațiilor sectoriale din domeniu, a companiilor din domeniul energetic, al infrastructurii și al fabricării echipamentelor de transport au răspuns mandatelor de standardizare ale Comisiei Europene și au sprijinit punerea în aplicare a legislației europene relevante.

Spre exemplu, standardele aparținând seriei IEC 61851 privind sistemele de încărcare conductivă pentru vehiculele electrice vin în sprijinul cerințelor din Directiva Uniunii Europene de joasă tensiune (LVD). Cel mai recent standard publicat din această serie, SR EN IEC 61851-25:2021 abordează echipamentele de alimentare în curent continuu pentru vehiculele electrice a căror protecție se bazează pe separarea electrică. De asemenea, tocmai au fost publicate standardele

SR EN ISO 19363:2021 și SR EN IEC 61980-1:2021 care abordează sistemele de transmitere fără fir a energiei electrice pentru vehicule electrice și care pun un accent special pe cerințele de performanță electrică și cerințele de comunicare între vehiculul electric și infrastructură.

Așadar, standardele au rolul de a oferi siguranță, performanță și calitatea componentelor pentru diferite vehicule electrice și sistemele acestora. Ele încurajează inovarea, stimulează productivitatea și modelarea unei structuri comune a pieței vehiculelor electrice, reducând, totodată, barierele tehnice la nivelul întregii Uniuni Europene.

Revista Standardizarea, ed. nr. 12/2021.

About the Author