18
MAY
2022

INTRAREA ÎN METAVERS

Posted By :
Comments : Off

Cum ne vom petrece timpul în mediul online, în viitor, atunci când rețele sociale nu vor mai primi același interes ca în prezent? Mulți vizionari tech spun că miliarde de oameni își vor pune căști VR și vor intra în metavers, o lume virtuală și vastă unde vor putea face aproape orice, de la cumpărături până la întâlniri și petreceri.

Termenul „metavers” a fost utilizat pentru prima dată în anul 1992 de către Neal Stephenson, scriitor de origine americană, în romanul său ficțional Snow crash. Metavers a fost ulterior definit drept un mediu digital, virtual, mereu activ, unde oamenii pot interacționa între ei și alte obiecte sub formă de avataruri.

În luna ianuarie 2022 a avut loc în Las Vegas cel mai mare eveniment anual din domeniul IT-ului și al produselor electronice – CES (Consumer Electronics Show)[1]. În cadrul evenimentului organizat în acest an, multe companii au prezentat soluții din domeniul ochelarilor inteligenți care vor face posibilă tranziția către viitoarea lume virtuală, și anume metaversul.

Metaversul – internetul secolului XXI?

După ce Facebook a anunțat la finalul lunii octombrie 2021 că își schimbă numele în Meta, discuțiile despre metavers s-au intensificat. Mulți consideră acest spațiu virtual drept următoarea etapă a internetului, așa numitul concept WEB 3.0. Deoarece tot mai multă lume va dori curând să încerce terminale de realitate virtuală, companiile care vor lansa aceste dispozitive, fie sub formă de căști sau de ochelari ultra high-tech, vor trebui să se asigure că gadgeturile au un design care le vor face confortabile și ușor de purtat de către utilizatori.

Discuțiile actuale despre metavers sunt asemănătoare celor despre internet, care aveau loc la începutul anilor ‘90. Când foloseam modemuri și internetul prin dial-up, era imposibil să ne imaginăm lucrurile pe care le facem în prezent online, iar același lucru este valabil și pentru metavers.

Elementele de bază care vor fi folosite pentru a asambla „o experiență digitală imersivă” includ cloud computing, tehnologia de tip haptic, video-ul volumetric și rețele 5G.

IEC (Comisia Electrotehnică Internațională) abordează standardizarea acestor domenii. Comitetul Tehnic IEC 100 a publicat recent un nou document referitor la tehnologia haptică, iar comitetul tehnic comun ISO/IEC JTC 1 elaborează standarde pentru aplicațiile IT și este lider în ceea ce privește standardele pentru tehnologia cloud și video volumetric.

Ochelari tot mai confortabili

Perspectiva accesării metaversului a oferit creatorilor de realități virtuale, augmentate și mixte (VR/AR/MR) un nou impuls. În acest caz, deținerea căștilor VR sau a unui model de ochelari smart și a unui device de ”motion tracking” va fi esențială pentru a putea intra în contact cu diverse obiecte virtuale.

Companiile care produc căști pentru accesarea realității virtuale spun că utilizatorii de internet au început să se plictisească de rețelele sociale și vor un mediu nou și modern în care să interacționeze, iar metaversul le-ar putea satisface această dorință, deoarece oamenii vor putea întruchipa personajele dorite prin avataruri și vor putea explora diverse lumi.

În prezent, cele mai cunoscute modele de ochelari virtuali de pe piață sunt Oculus Rift, Google Glass și Magic Leap One, dar o nouă gamă de ochelari inteligenți este pe cale să fie lansată în industrie, promițând o experiență mai confortabilă pentru purtători.

Michael Hayes, CEO al unei companii din California, lider în domeniul sistemelor mecanice bio-microelectronice este de părere că „ochelarii cu căști sunt incomozi, iar purtarea căștilor voluminoase pe cap nu va fi viitorul metaversului”. În plus, Jaehyeok Kim, CEO al unui start-up coreean în domeniu consideră că „Ochelarii inteligenți sunt singurul dispozitiv care poate combina metaversul și lumea reală și, în cele din urmă, vor schimba fundamental jocurile, afacerile și viața noastră de zi cu zi.”

Majoritatea ochelarilor inteligenți funcționează folosind undele optice. Acestea sunt structuri imprimate pe o bucată de sticlă (fie pe una sau pe ambele lentile) care reflectă lumina spre ochi de la o sursă încorporată în colțul cadrului (de obicei, un mini proiector). Sursa suprapune pe ecranul ochelarilor obiecte virtuale cu date derivate, în general, de pe un smartphone. Evoluțiile recente arată tendința de a permite conexiunea fără fir cu smartphone-ul și de a reduce dimensiunea și greutatea căștii.

IEC elaborează standarde din domeniul realității virtuale și augumentate (AR și VR), precum și pentru afișajele ochelarilor inteligenți.

ISO/IEC JTC 1/Subcomitetul 24 lucrează la interfețe pentru aplicații bazate pe tehnologia informației referitoare la grafica computerizată, realitatea virtuală, procesarea imaginilor, reprezentarea datelor de mediu, suport pentru realitatea mixtă și augmentată, interacțiunea și prezentarea vizuală a informațiilor. IEC TC 110 elaborează standarde pentru afișaje electronice, inclusiv ecrane OLED, 3D, holografice și flexibile.

Din patrimoniul acestul comitet tehnic, esențiale sunt standardele IEC 62341-2-1 pentru ecranele OLED, care specifică evaluările și caracteristicile esențiale ale modulelor de afișare OLED și IEC 62629-41-1, care este un raport tehnic privind dispozitivele de afișare 3D și holografică.

Ochelarii inteligenți în industrie

Analiștii se așteaptă ca piața ochelarilor inteligenți pentru consum să crească anual cu 100% până în anul 2026 și că va atinge aproximativ 28 de milioane de unități vândute (la acest număr contribuind și aplicabilitatea ochelarilor inteligenți în zona corporativă și în cea industrială).

În prezent, ochelarii inteligenți sunt utilizați în medicină (pentru a instrui chirurgii în proceduri medicale), de către magazioneri (pentru a identifica într-un mod mai eficient piesele din depozit) sau chiar în industria de armament (la sistemul de ochire al armelor).

Paul J. Travers, CEO al unei companii care produce astfel de ochelari afirmă că „Majoritatea activităților pentru care ați purta ochelari AR se desfășoară la distanță de un braț, dar ghidurile de undă normale sunt setate la infinit. Înseamnă că atunci când puneți o imagine 3D în fața ochilor cuiva, pentru a apărea la 0,6 metri distanță, există o problemă de focalizare care provoacă stres multora. Ne-am proiectat ghidurile de undă cu scopul de a modifica distanța focală pentru a converge la aproximativ 1,5 metri distanță, făcând experiența mult mai confortabilă.”

Următorul pas – lentilele de contact inteligente

Cu tehnologia din ochelarii actuali, evoluția firească a lucrurilor este spre dezvoltarea unor lentile de contact inteligente. Lentilele de contact sunt alimentate de o microbaterie, care se conectează prin Bluetooth la telefonul utilizatorului și are o metodă patentată de colectare a energiei din clipirea ochilor purtătorului. Informațiile afișate pot fi legate de sănătate (cum ar fi monitorizarea nivelului de zahăr din sânge) sau pot avea funcții precum cele disponibile pe un ceas inteligent. De asemenea, vor fi posibile alerte din lumea reală, cum ar fi limitele de viteză pentru șoferi sau reducerile la magazine și restaurante. InWith Corporation deține deja brevete pentru încorporarea circuitelor componente în lentilele de contact cu hidrogel moale, iar Michael Hayes, CEO al acestei companii, susține că: „Tehnologia noastră are capacitatea dublă de a regla vederea purtătorului, permițând dubla focalizare (atât la apropiere, cât și la depărtare), dar și de a spori vederea cu informații grafice la fel ca un afișaj heads-up. Lentilele de contact vor fi mult mai discrete și mai confortabile decât purtarea unor ochelari inteligenți”.

Interfață creier-mașină

Software-ul de realitate augmentată și virtuală și hardware-ul cu care le vom accesa rămân în stadiile incipiente de dezvoltare.

Pe termen lung, s-ar putea să nu avem deloc nevoie de un gadget convențional. Un microcip încorporat în sistemul nostru nervos ar putea permite oamenilor să comunice cu internetul doar prin gândire.

Interfața creier-mașină poate părea în prezent un scenariu SF, dar Neuralink, o companie deținută de Elon Musk lucrează la dezvoltarea unui implant neuronal care va permite persoanelor să controleze un computer sau un dispozitiv mobil fără a le atinge. Ideea este de a introduce electrozi la scară de microni în zone ale creierului care vor controla mișcarea purtătorilor.

Iar acesta este doar începutul…

Traducere și adaptare de Claudiu Baciu, Expert Comunicare ASRO, din IEC e-tech, nr. 1/2022 – Smart tech, articolul Accessing the metaverse.


[1] La CES sunt prezentate și lansate cele mai noi inovații din domeniu și se trasează tendințele pentru anul în curs.