22
OCT
2020

Interviu – Daniel Homorodean, CEO Arxia

Posted By :
Comments : Off

Revista Standardizarea, ed. nr. 1/2020.

Achizițiile publice și standardizarea

Daniel Homorodean, Public Tender S.R.L., CEO Arxia & Vicepreședinte Cluj IT Cluster

Revista Standardizarea: Reprezentați ASRO în grupurile de lucru ale comitetelor europene de standardizare CEN/TC 440 – Achiziții publice electronice și CEN/TC 461 – Achiziții publice. Cum ați ajuns să participați în standardizarea națională și ce v-a motivat, de fapt, să continuați această activitate la nivel european?

Daniel Homorodean: Am convingerea că implicarea în procesele de standardizare este una din cele mai bune forme de conectare la tendințele strategice de evoluție ale ecosistemelor cărora li se aplică respectivele standarde, fie că vorbim de nivelul național, de cel european sau de cel mondial.

Un alt punct major de atracție pentru mine îl reprezintă valoarea specialiștilor care participă în comitete, expunerea directă la experiența lor variată și acumularea de informații legate de evoluția și de abordările din alte țări pe domeniile care mă interesează.

Una din direcțiile de activitate a companiei Arxia, pe care o conduc, este optimizarea și digitalizarea proceselor, cu un interes special în domeniul achizițiilor publice, în care am dezvoltat și operăm platforma ProcessPlayer – Achiziții. Prin ProcessPlayer sprijinim gestionarea digitală “end-to-end” a proceselor de achiziție publică, oferind controlul, trasabilitatea și audibilitatea completă a activităților, corelarea și reutilizarea informațiilor la un nivel unic nu doar pentru România ci, din câte știm, chiar și în Europa.

Achizițiile publice fiind un domeniu complex, puternic reglementat dar în același timp având un suport legislativ în continuă evoluție, am fost interesați să ne aliniem la tendințele europene și să înțelegem care va fi evoluția reglementărilor pe termen mediu și lung și, în particular, care va fi evoluția digitalizării în acest domeniu. În timp, am realizat că prin experiență noastră practică directă în domeniu putem să ajutăm dezvoltarea unui suport de care să beneficieze toate autoritățile contractante, dar și furnizorii lor, și dorim ca în cel mai scurt timp să vedem aceste efecte benefice și în România. 

R.S.: Ce presupune munca dvs. în cadrul grupurilor de lucru de la nivel european? Care este rolul pe care l-ați dobândit în cadrul celor două comitete europene mai sus menționate și cum ați sprijinit standardizarea națională în întâlnirile de la nivel european?

D.H.: Am acumulat până acum experiență în dezvoltarea de vocabulare, în optimizarea și modelarea proceselor, precum și dezvoltarea suportului pentru digitalizarea lor. Sunt familiar, de asemenea, cu procesele specifice achizițiilor publice. Din acest motiv, m-am implicat în special în grupurile de lucru dedicate terminologiei, iar în măsura în care este oportun și timpul mi-o permite încerc să contribui și în alte activități. Sprijin dezideratul de standardizare și informatizare completă, “end-to-end”, a proceselor de achiziție publică și ofer suportul specialiștilor care promovează această idee. Pe de altă parte, sprijin direct introducerea în România a facturării electronice conform standardului SR EN-16931, organizând în 2019 două seminare tehnice la București și la Cluj-Napoca, cu participarea instituțiilor centrale responsabile și a specialiștilor din partea Comisiei Europene prin structurile DG Grow și CEF Digital.

R.S.: Care sunt satisfacțiile personale pe care le-ați dobândit în urma implicării în standardizare și cum v-a influențat aceasta activitatea din Arxia, Cluj IT Cluster și Public Tender S.R.L.?

D.H.: Prin participarea în cadrul comitetelor tehnice am ajuns să cunosc mulți specialiști cu experiență vastă, am obținut informații despre provocările și rezultatele implementării diverselor standarde în alte țări europene și m-am familiarizat cu Strategia organismelor europene de standardizare pentru Uniunea Europeană pe termen mediu. Aceste lucruri îmi sunt de ajutor direct pentru a dezvolta și a susține mai bine viziunea de dezvoltare a oricărei organizații în care sunt implicat și pentru a putea formula mai eficient planuri pentru viitoare proiecte împreună cu partenerii noștri. În urma experiențelor mele, susțin cu toată convingerea că participarea în comitetele de standardizare, la nivel național și internațional, este de natură să aducă avantaje informaționale valoroase celor implicați și o recomand cu căldură atât specialiștilor din mediul privat, cât și celor din instituțiile publice.

R.S.: După cum am constatat cu toții, revoluția digitală este pe cale să aducă mari transformări în tot ceea ce înseamnă achizițiile publice. Care este viziunea comitetelor tehnice europene pentru a elabora noi standarde în acest domeniu? Ce ne puteți spune despre proiectele aflate în desfășurare din cadrul CEN/TC 461 sau CEN/TC 440 și cu ce noutăți vin acestea pentru achizițiile publice?

D.H.: Domeniul achizițiilor publice este unul dintre cele mai avansate în evoluția spre uniformizarea reglementării și practicii în cadrul Uniunii Europene. Mai avem totuși un drum lung de parcurs până când o să avem un cadru operațional cu un suport unitar și cu trasabilitate completă. Este salutar faptul că acest drum are un plan, la implementarea căruia se lucrează consecvent.

Vom beneficia de pași importanți în următorii ani, precum creșterea accesibilității pentru participarea ofertanților la proceduri transfrontaliere, extinderea suportului informatic pentru activitățile ulterioare atribuirii contractelor, corelarea mai bună a informațiilor în toate etapele proceselor de achiziție sau creșterea audibilității proceselor administrative specifice din cadrul autorităților și entităților contractante. Pe termen mai lung, informatizarea completă și uniformă este țintă spre care tindem.