12
NOV
2020

Standardizarea în lumea afacerilor

Posted By :
Comments : Off

Revista Standardizarea, ed. nr. 3/2020

Standardele au scopul de a îmbunătăți performanțele, de a proteja sănătatea și securitatea oamenilor, dar și mediul înconjurător. Acestea joacă un rol semnificativ în sprijinirea afacerilor, în adaptarea la noile realități ale societății, oferind soluții practice pentru o lume mai bună, mai sigură și mai durabilă.

Andreea Tărpescu, Redactor ASRO

Afacerile se caracterizează prin schimbări neîncetate și au puterea de a spori creșterea economică la nivel mondial. Pentru a reuși să se mențină în topuri acestea trebuie să țină pasul cu noile tehnologii și cu nevoile clienților, trebuie să aibă capacitatea de a evolua în timp real.

Pentru a face față tuturor schimbărilor cu care se confruntă de la o zi la alta, mediul de afaceri trebuie să se organizeze după niște sisteme și cadre care să îl sprijine în a-și menține competitivitatea sau în a se lansa pe piață. Standardele vin cu aceste soluții. Aspectele legate de confidențialitate, încredere sau adaptabilitate sunt doar câteva dintre cele pe care standardele le acoperă atunci când vine vorba despre mediul de afaceri.

Impactul tehnologiei asupra organizațiilor

Fiind o lume în care digitalul începe să câștige din ce în ce mai mult teren, standardele vin cu noi oportunități de dezvoltare și asigură siguranța și securitatea oamenilor și a proceselor. Prin intermediul digitalizării apar noi beneficii pentru companii, antreprenori sau liber profesioniști.

În business, orice transformare trebuie agreată rapid, în așa fel încât companiile să poată rămâne competitive pe piață, iar cum digitalizarea presupune multă schimbare, acceptarea acesteia trebuie, în primul rând să vină din partea managementului și a personalului. Digitalizarea reprezintă, în fapt, o modificare a tiparelor cu care companiile erau obișnuite.

Sistemele informaționale și tehnologia informației joacă un rol semnificativ în dezvoltarea mediului de afaceri din prezent. Printre beneficiile digitalizării în afaceri se regăsesc: soluțiile care includ inteligența artificială ce permit automatizarea activităților, analiza datelor sau crearea de algoritmi; telemunca, deoarece informațiile companiei pot fi accesate și de la distanță; noi modele de afaceri prin intermediul cărora se pot crea noi strategii; facilitarea comunicării prin utilizarea diverselor canale de comunicare online.

Confidențialitatea datelor este însă problema principală cu care se confruntă toate organizațiile atunci când vine vorba despre procesele tehnologice. Numărul tot mai mare de atacuri cibernetice, aduce securitatea în centru preocupărilor acestor organizații. Recent publicat,
SR ISO/IEC 27701, Tehnici de securitate. Extindere la ISO/IEC 27001 și ISO/IEC 27002 pentru managementul informațiilor de confidențialitate. Cerințe și linii directoare ajută companiile să își stabilească, implementeze, mențină și îmbunătățească sistemul de management al informațiilor privind confidențialitatea datelor.

În situația unei crize, SR EN ISO 22301:2020, Securitatea socială. Sisteme de management al continuității activității. Cerințe, alături de standarde conexe, vin cu cerințe și orientări bazate pe bunele practici internaționale pentru un sistem formalizat care permite tuturor organizațiilor să se pregătească pentru incidente perturbatoare, să reacționeze și să se redreseze în urma acestora atunci când apar. Astfel afacerile sunt ajutate să se redreseze relativ repede și să minimizeze efectele negative ce pot apărea.

Colaborare aduce succesul în afaceri

Un alt aspect important privind succesul unei afaceri este reprezentat de colaborarea cu partenerii organizației care este, de fapt, un angajament pe termen lung ce favorizează un mediu de încredere între organizații și oameni.

Colaborarea este inevitabilă pentru progres și ca mijloc de realizare a celor mai importante obiective ale lumii. Tocmai de aceea a fost elaborat SR ISO 44001:2019, Sisteme de management al relațiilor colaborative. Cerințe și cadru de lucru, care prezintă un cadru pentru a ajuta o organizație, indiferent de tipul sau dimensiunea acesteia, de regiunea sau industria în care își desfășoară activitatea, să își dezvolte relațiile de afaceri interne și externe, deschizând calea pentru o mai mare inovare, competitivitate și rezultate de succes.

Standardul specifică componențele generale ale unui sistem de management pentru relațiile de afaceri, precum și cerințele procesului operațional. Acestea elimină decalajul dintre culturile organizaționale pentru a forma un parteneriat sau o alianță solidă, pentru a oferi încredere participanților și pentru a crea o bază solidă pentru colaborare. Standardul este aplicabil atât organizațiilor private, cât și celor din mediul public.

SR ISO 44001 permite organizațiilor să ia în considerare implicațiile și beneficiile muncii colaborative. Colaborarea nu este o soluție în sine, ci mai mult ea reprezintă o modalitate de a atinge un obiectiv comun, orientat către un scop comun.

Concurența – vitală pentru dinamizarea economiei

În planul unei afaceri este întotdeauna luat în considerare și mediul concurențial. Acesta cuprinde toți factorii externi care concurează pe piață cu aceleași servicii și produse și este influențat de mai multe aspecte de la barierele de intrare pe piață, până la puterea de negociere a clienților, cea a furnizorilor și rivalitatea competiției.

Standardele pentru sistemele de management au fost special create pentru mediul de afaceri, având scopul de a oferi îndrumările necesare organizațiilor, companiilor și micilor afaceri pentru a evalua permanent calitatea serviciilor și produselor prestate, pentru a lucra mai eficient, a reduce riscurile și nu în ultimul rând, pentru a fi mai competitiv. De la SR EN ISO 9001 privind calitatea, 14001 pentru mediu sau 27001 referitor la securitatea informației, până la ISO 45001 care abordează sănătatea și securitatea în muncă, implementarea standardelor pentru sisteme de management sprijină mediul de afaceri din toate punctele de vedere, acestea sporind gradul încrederii în organizație.

Așadar, standardele ajută companiile, societățile, organizațiile și IMM-urile să fie concurente pe piață, să își reducă costurile și să își sporească productivitatea și contribuie la menținerea clienților existenți și la deschiderea porților către noi piețe.

În plus, prin participarea în activitatea de standardizare, reprezentanții mediului de afaceri își pot prezenta punctul de vedere și pot propune elaborarea sau adoptarea unor standarde care să vină în sprijinul propriei lor activități.

About the Author